KiKa Loterij - Commercialcampagne zorgt voor 400% meer inschrijvingen
Voor de KiKa Loterij ontwikkelde Catch of the Day samen met Impact Loterij een grootschalige campagne, gericht op groei, vertrouwen en conversie. De loterij organiseert jaarlijks 14 trekkingen, waarvan 70% van de opbrengst direct naar onderzoek naar kinderkanker gaat.
De nieuwe aanpak, met sterke storytelling, herkenbare beelden en een duidelijke boodschap, zorgde voor meer betrokkenheid én 400% meer online inschrijvingen.
Uitdaging
Om de KiKa Loterij succesvol op te schalen, richtten we ons op drie uitdagingen:
Naamsbekendheid vergroten - Veel mensen kenden de loterij nog niet
Bredere inzetbaarheid van de campagne - Geschikt maken voor TV, online en socials
Een loterij passend koppelen aan een goed doel - Duidelijk maken dat de opbrengst niet naar prijzen gaat, maar bijdraagt aan 100% genezing van kinderkanker
Aanpak & Strategie
De campagne zette in op emotionele betrokkenheid en een heldere, herkenbare opbouw in alle uitingen:
Storytelling als rode draad
Iedere commercial begint met een totaalshot van een stad
Vervolgens zoomt de camera in op een individu dat een prijs heeft gewonnen
Daarna wordt duidelijk dat nog veel meer mensen gewonnen hebben
Dit versterkt het gevoel van saamhorigheid en benadrukt de hoge winkans van 1 op 5.
Een voice-over vertelt het verhaal van KiKa en de impact van de loterij.
Resultaat
De vernieuwde commercialcampagne leverde indrukwekkende resultaten op:
400% meer online inschrijvingen per maand
Lagere conversiekosten - Efficiëntere inzet van het marketingbudget
Sterkere merkbeleving - Voorheen werd er alleen met animaties gewerkt.De nieuwe commercials gebruikten echte mensen en situaties, wat de betrouwbaarheid van de KiKa Loterij vergrootte.
Door de combinatie van herkenbare storytelling, duidelijke impact en brede inzetbaarheid groeide de KiKa Loterij razendsnel. Daarmee werd ook het uiteindelijke doel versterkt: meer opbrengst voor onderzoek naar kinderkanker.