E-mailmarketing

E-mailmarketing

E-mailmarketing

Fundraising

Fundraising

Fundraising

E-mailmarketing voor goede doelen: 5 best practics

Goede doelen hebben vaak één overkoepelend doel: impact maken. Maar zonder structurele communicatie blijft zelfs het mooiste verhaal onopgemerkt.

E-mailmarketing is voor goede doelen hét kanaal om betrokkenheid te vergroten, donaties te stimuleren en supporters te behouden, mits je het goed aanpakt. In dit artikel delen we 5 best practices voor goede doelen die e-mail echt willen laten werken.

Werk met segmenten, geen bulk

Niet elke donateur is gelijk. Een donateur die net €5 gaf, wil je anders benaderen dan een trouwe maandelijkse donateur. Segmenteer je mailinglijst op basis van gedrag, interesses of donatiehistorie. Maak bijvoorbeeld een aparte mailcampagne voor:

Nieuwe inschrijvers (welkomflow)

Actieve donateurs

Inactieve contacten (heractivitatie)

Vrijwilligers of deelnemers aan events

Hand die typt op laptop met zwevende e-mailiconen, symbool voor effectieve e-mailmarketingcampagne voor goede doelen

COTD-tip:

Met geautomatiseerde variabele content in je e-mails zorg je dat de boodschap altijd aansluit op de ontvanger. Zo voelt iedere lezer zich persoonlijk aangesproken én blijft je communicatie relevant. Bij Catch of the Day passen we deze techniek dagelijks toe voor goede doelen en non-profits, in samenwerking met onze exclusieve partner Supporta. Daarmee helpen we organisaties niet alleen hun fondsenwerving te versterken, maar bouwen we ook mee aan duurzame relaties met donateurs.

COTD-tip:

Met geautomatiseerde variabele content in je e-mails zorg je dat de boodschap altijd aansluit op de ontvanger. Zo voelt iedere lezer zich persoonlijk aangesproken én blijft je communicatie relevant. Bij Catch of the Day passen we deze techniek dagelijks toe voor goede doelen en non-profits, in samenwerking met onze exclusieve partner Supporta. Daarmee helpen we organisaties niet alleen hun fondsenwerving te versterken, maar bouwen we ook mee aan duurzame relaties met donateurs.

Hand die typt op laptop met zwevende e-mailiconen, symbool voor effectieve e-mailmarketingcampagne voor goede doelen
Hand die typt op laptop met zwevende e-mailiconen, symbool voor effectieve e-mailmarketingcampagne voor goede doelen
Vrouw die glimlachend een smartphone gebruikt voor online communicatie en donateurswerving voor goede doelen

Vertel een verhaal dat blijft hangen

Donateurs willen weten wat hun bijdrage daadwerkelijk oplevert. Maak dat duidelijk door hun donatie te vertalen naar een concreet voorbeeld. Cijfers kunnen daarbij helpen maar maak het niet nodeloos ingewikkeld.

Dus niet::
"Met jouw donatie maken we een echt verschil!" (te abstract)
"Met jouw donatie wordt onderzoek naar systematische bijwerkingen mogelijk." (te vaag)

Maar wel:
"Mede dankzij jouw donatie worden volgend jaar 3 nieuwe onderzoeken mogelijk."
"Dankzij een donatie van €100 kan een waterput geslagen worden."

COTD-tip:

Tastbaarheid werkt. Combineer dat met informatie die buitenstaanders begrijpen en je e-mails worden niet alleen geopend, maar de boodschap wordt ook gedeeld. Door behapbare, interessante en relevante informatie aan te bieden maak je van een donateur een ambassadeur.

COTD-tip:

Tastbaarheid werkt. Combineer dat met informatie die buitenstaanders begrijpen en je e-mails worden niet alleen geopend, maar de boodschap wordt ook gedeeld. Door behapbare, interessante en relevante informatie aan te bieden maak je van een donateur een ambassadeur.

Vrouw die glimlachend een smartphone gebruikt voor online communicatie en donateurswerving voor goede doelen
Vrouw die glimlachend een smartphone gebruikt voor online communicatie en donateurswerving voor goede doelen

Bouw geautomatiseerde flows

Veel organisaties sturen losse mailings, maar vergeten de kracht van data-driven automations. Denk aan:

Welkomstflow: een serie van 2-3 e-mails die nieuwe abonnees verwelkomt

Verjaardagsmail: een attent moment van contact

Follow-up na donatie: leg uit wat er met het geld gebeurt

Eventreminders: automatisch x dagen voor aanvang

Persoon die op laptop werkt aan marketingstrategie voor goede doelen, met kantoorbenodigdheden en documenten op bureau

COTD-tip:

Automatiseren scheelt tijd én vergroot conversie. Bovendien zorgt de data die dit oplevert voor relevante inzichten, waarmee jouw flow steeds weer kan worden verbeterd.

COTD-tip:

Automatiseren scheelt tijd én vergroot conversie. Bovendien zorgt de data die dit oplevert voor relevante inzichten, waarmee jouw flow steeds weer kan worden verbeterd.

Persoon die op laptop werkt aan marketingstrategie voor goede doelen, met kantoorbenodigdheden en documenten op bureau
Persoon die op laptop werkt aan marketingstrategie voor goede doelen, met kantoorbenodigdheden en documenten op bureau
Persoon werkt op een laptop terwijl hij een smartphone in de hand houdt, als symbool voor multitasking en online communicatie.

Optimaliseer je onderwerpregels

Je onderwerpregel bepaalt of je mail gelezen wordt. Houd deze kort, persoonlijk en prikkelend:

"Zó hielp jij Samira deze maand"

"Nieuwsbrief juli 2025"

Gebruik emojis met mate (🎉 werkt vaak goed). Ook preheaders zijn essentieel. Dit is je tweede kans op een goede eerste indruk. Een goede wisselwerking tussen onderwerp en preheader is helemaal bingo!

COTD-tip:

Testen, testen, testen! Soms denk je een goed onderwerp te hebben, maar blijkt hij in de praktijk niet te werken. Werk daarom met A/B-testen en gebruik verschillende varianten. Analyseer de data om de beste te kiezen.

COTD-tip:

Testen, testen, testen! Soms denk je een goed onderwerp te hebben, maar blijkt hij in de praktijk niet te werken. Werk daarom met A/B-testen en gebruik verschillende varianten. Analyseer de data om de beste te kiezen.

Kijk verder dan opens en clicks

Veel goede doelen meten succes op basis van open rates. Maar die zeggen sinds iOS14 nog weinig. Kijk liever naar:

Conversieratio (bijv. donaties na e-mail)

Engagement over tijd (wie leest wél elke maand?)

Retentie van donateurs (blijven ze?)

Tools zoals Google Analytics 4 + UTM-tracking helpen hierbij. Geen idee waar te beginnen? Wij wel!

Close-up van handen die typen op laptop tijdens het opstellen van e-mailcampagnes voor goede doelen

Meer resultaat uit jouw e-mails?

Catch of the Day helpt goede doelen bij het opzetten of optimaliseren van e-mailcampagnes. Met slimme segmentatie, sterke content en technische automatisering zetten we e-mail in als een fundraisingsmachine.

👉 Neem contact op of bekijk onze cases om te zien hoe wij andere goede doelen helpen groeien.

Of plan een vrijblijvende call in met Lars

Lars van Soest

Content & Strategy Manager

Meer resultaat uit jouw e-mails?

Catch of the Day helpt goede doelen bij het opzetten of optimaliseren van e-mailcampagnes. Met slimme segmentatie, sterke content en technische automatisering zetten we e-mail in als een fundraisingsmachine.

👉 Neem contact op of bekijk onze cases om te zien hoe wij andere goede doelen helpen groeien.

Of plan een vrijblijvende call in met Lars

Lars van Soest

Content & Strategy Manager